Topics op de agenda
Lijst:
Openingsceremonie (plenair)
Voorzitter:
Ir. Peter Thuis MSc EMC, voorzitter van de Inburgeringsconferentie
Pleidooien:
Emile Roemer, Commissaris van de Koning in de provincie Limburg
Wim Hillenaar, burgemeester van Maastricht
Rob van de Wiel, directeur van het MECC
Anita Bastiaans, bestuurslid COA
Mariëtte Patijn, lid Tweede Kamer en woordvoerder op inburgering voor de PvdA/Groen Links
Tuur Elzinga, voorzitter FNV
Maurice de Greef, leerstoelhouder UNESCO aan de Universiteit van Brussel
Inhoud:
Na de culturele inleiding heten de sprekers u van harte welkom. Vanuit hun persoonlijke ervaring houden zijn een pleidooi om de noodzaak van integraal overleg te onderstrepen.
4 febr, Plenair, Auditorium
Werkvorm: Ceremonie
"Met het oog op vandaag: de status van het asiel- en inburgeringsstelsel” (plenair)
Discussieleider:
Ferry Mingelen
Inhoud:
"De Tweede Kamer verkiezingen van november 2023 toont aan dat onder een groot deel van de Nederlandse bevolking de instroom van asielzoekers als een nationale crisis wordt ervaren", aldus de minister-president. Dit debat gaat in op de vragen of het huidige asiel- en inburgeringsstelsel en het lerende stelsel aan de rand van een (politiek) faillissement staat en hoe het zover kwam.
5 febr, Plenair, Auditorium
Werkvorm: Debat
“Met het oog op morgen: handhaven, intrekken of aanpassen van de Spreidingswet "
Inhoud:
De minister zal in het eerste kwartaal van 2025 het voorgenomen intrekken van de Spreidingswet laten onderzoeken op de mogelijkheden en alternatieven. De panelleden blikken vooruit op de voor- en nadelen voor het inburgeringsstelsel zoals we dat nu kennen.
Keuzesessie, 5 febr, Auditorium
Werkvorm: Debat
Hoe organiseer je primair onderwijs aan nieuwkomers in de regio vanuit een bestuursperspectief?
Indiener:
LOWAN
Sprekers:
K. de Jonge, MSc RDO Master - Projectleider en adviseur nieuwkomersonderwijs LOWAN - PO-Raad - Bestuur, leiderschap & onderwijs
L. Verboeket, Landelijk adviseur nieuwkomers
Inhoud:
Tijdens deze lezing staat het bestuurs- en managementvraagstuk omtrent het onderwijs aan nieuwkomers in het Primair Onderwijs centraal. Lieke Verboeket en Karlijn de Jonge (beleidsadviseurs LOWAN-PO) delen informatie over wet- en regelgeving omtrent het onderwijs aan jonge nieuwkomers, wetenschappelijke inzichten over taalverwerving en best practices over het organiseren van onderwijs aan nieuwkomers. Deze lezing is een oproep tot regionale samenwerking en met uitstek geschikt voor beleidsadviseurs en wethouders die onderwijs in hun portefeuille hebben, onderwijsinstanties en overige stakeholders die betrokken zijn bij het onderwijs.
Keuzesessie, 5 febr
Jonge vluchtelingleerlingen in het basisonderwijs: psychologisch welbevinden en tweedetaalverwerving
Indiener:
Regioplan
Spreker:
H. Leeuwestein, Medior onderzoeker
Inhoud:
Naar aanleiding van een proefschrift, terug te vinden op: https://research.rug.nl/en/publications/young-students-with-a-refugee-background-in-primary-education-psy
Keuzesessie, 5 febr
Onderzoek en uitvoering: Abstract presentaties
Presenters en titels:
De door de jury geaccepteerde abstracts worden vooraf gepubliceerd op we website en in de Conference Guide die u bij aankomst krijgt uitgereikt. De juryleden blijven anoniem.
Inhoud:
Korte presentaties van onderzoeksresultaten en Best practices. Aansluitend aan iedere presentatie is er ruimte voor vragen en discussie. Abstracts worden ingediend op de onderwerpen "Juridisch", "De vluchteling", "Onderwijs 18+", "Overheid", "Veiligheid", "Werk", "Welzijn en zorg", "Jeugd en gezin" en "Integratie"
5 febr, Keuzesessie
Werkvorm: Korte presentaties
Effectieve doorstroom ISK-MBO: Goede voorbeelden uit de praktijk
Indiener:
Docenten van MBO-ISK
Sprekers:
P. Klerks, Teammanager Gilde Entree Onderwijs, MijnTussenJaar, Taal- en rekenschool, Taalprojecten
C. Zenhorst, Docent Taaltrajecten Gilde Taal- en Rekenschool | MBO ISK | Onderwijsroute
Inhoud:
Oekraïense studenten/ anderstaligen
5 febr, Keuzesessie
Werkvorm: Lezing
Bevorderen van eigen regie en vroege participatie van inburgeraars.
Indiener:
ITTA UvA - Instituut voor Taalonderzoek en Taalonderwijs Amsterdam
Sprekers:
drs. E.H.E.M. Halewijn, Directeur volwasseneneducatie / senior adviseur
B. Schuiling, Zelfstandig consultant & projectleider
Inhoud:
In deze interactieve sessie bespreken we de volgende, veelgehoorde knelpunten: 1. ‘We bieden MAP aan, maar daarvoor moeten de deelnemers eerst een basisniveau Nederlands beheersen. Ondertussen merken we dat ze steeds minder makkelijk te activeren zijn. Hoe kunnen we zo snel mogelijk activeren vanaf de start?’, 2. ‘We hebben lange wachtlijsten voordat er weer een NT2-groep kan starten, wat kunnen we voor heterogene groepen in de tussentijd doen?’, 3. ‘We hebben moeite om de participatieuren van de Z-route te vullen voor mensen die niet meteen aan het werk kunnen’, 4. ‘Mensen zitten lang in de AZC’s. wat kunnen ‘we in de tussentijd bieden?’. In de sessie behandelen we mogelijke oplossingen en voorbeelden uit de praktijk.
Keuzesessie, 5 febr
Werkvorm: Plenair interactief
Effectief inburgeren: Wat zegt onderzoek over een effectieve lesaanpak in de inburgering?
Indiener:
Vrije Universiteit Brussel / Kennisrotonde NRO
Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)
Spreker/Begeleider:
Maurice de Greef, Leerstoelhouder UNESCO Leerstoel Volwasseneneducatie / Kennismakelaar
Inhoud:
Op basis van internationale onderzoeken wordt in beeld gebracht wat de meest belangrijke en effective uitgangspunten zijn voor lesgeven aan NT2-deelnemers. Iedereen krijgt de tijd om een hele kort actieplan te maken om de eigen les te optimaliseren op basis van deze inzichten vanuit de hele wereld
Keuzesessie, 5 febr
Werkvorm: Werksessie
Bouwen aan de Toekomst: Versterken van Leervaardigheden bij Inburgeraars
Indiener:
Leer het leren!
Spreker:
H.P.F.M. Croonen-Hendriks, Eigenaar Leer het leren!
Inhoud:
Stap in de wereld van onderwijs dat diep duikt in het ontwikkelen van essentiële leervaardigheden voor leerlingen en studenten. Onze lesmethode biedt een gereedschapskist om elke leerling, met speciale aandacht voor inburgeraars, te begeleiden naar zelfstandigheid en succes in het Nederlandse onderwijssysteem.
Met bijna 100 kant-en-klare lessen die zich richten op kritieke vaardigheden zoals informatievaardigheden, zelfstandig leren, samenwerken, communicatie en probleemoplossend vermogen, legt onze methode de nadruk op het cultiveren van leervaardigheden die essentieel zijn voor succes in Nederland en daarbuiten. Elke les fungeert als een bouwsteen in het voorbereiden van deelnemers op een breed spectrum aan toekomstige educatieve en professionele paden, waarbij de flexibiliteit van de methode het mogelijk maakt deze aan te passen aan de specifieke uitdagingen en kansen die inburgeraars tegenkomen.
De lessen zijn ontworpen om naadloos aan te sluiten bij de doelen die studenten die de Onderwijsroute volgen moeten behalen, zoals beschreven in 'Instrument borging eindtermen Leervaardigheden voor de Onderwijsroute: Zelfstandig Leervermogen en (projectmatig) Samenwerken'. Voor docenten is er een overzicht beschikbaar dat de integratie van diverse leervaardigheden illustreert, en een checklist die niet alleen inzicht biedt in de voortgang van de inburgeraar op diverse gebieden, maar ook bijdraagt aan de ontwikkeling van de volgende stappen.
Daarnaast biedt het 'Ontwikkelingslogboek: Stappen naar succes!' inburgeraars de kans hun eigen ontwikkeling te volgen en toekomstige doelen te stellen. Ontdek hoe deze uitgebreide lesmethode praktische tools biedt die zowel docenten als inburgeraars helpen om samen toekomstbestendige vaardigheden te ontwikkelen.
Keuzesessie, 5 febr
Werkvorm: Plenair interactief
Inloopspreekuur LOWAN
Begeleiders:
LOWAN
Inhoud:
Inloopsessies met ervaringsdeskundigen:
Heeft u vragen over de organisatie van het onderwijs aan nieuwkomers in de basisschoolleeftijd, wilt u casuïstiek bespreken over uw regio of sparren over verschillende toekomstperspectieven? Wees welkom tijdens deze inloopsessie waar beleidsadviseurs LOWAN-PO Lieke Verboeket en Karlijn de Jonge graag met u meedenken.
5 febr
De potentie van online tweedetaal-verwerving
Sprekers/trainers:
Drs. Yaël Latuny, Adviseur ITTA UvA BVl
Drs. Loeka van der Kooij, Adviseur ITTA UvA BV
Inhoud:
Kunnen online lessen een oplossing bieden voor het NT2-docententekort? Kunnen ze een vroege start in het AZC bieden? Zorgen ze voor flexibiliteit in lestijden en afstanden tot leslocaties?
In het najaar van 2023 heeft ITTA in opdracht van het Ministerie van SZW een onderzoek uitgevoerd naar de potentie van online (tweedetaal)leren. De aanleiding voor het onderzoek was dat SZW op zoek is naar mogelijkheden voor online leren vanwege het tekort aan NT2-docenten en het toenemend aantal inburgeraars. Bovendien was SZW op zoek naar mogelijkheden voor een vroege start binnen het AZC en flexibiliteit binnen de NT2-lessen, door bijvoorbeeld lestijden en afstand tot de leslocatie.
Tijdens de sessie presenteren we de aanbevelingen van ons onderzoek en gaan in gesprek met de deelnemers over de praktische haalbaarheid en wat er nodig zou zijn om online lessen wel te organiseren. We koppelen daarnaast succesfactoren van tweedetaalverwerving aan de mogelijkheden van online taalonderwijs.