top of page

Topics op de agenda

Lijst:

Filter op Onderwerp(en) :

Openingsceremonie (plenair)

Voorzitter:

Ir. Peter Thuis MSc EMC, voorzitter van de Inburgeringsconferentie


Pleidooien:

Emile Roemer, Commissaris van de Koning in de provincie Limburg

Wim Hillenaar, burgemeester van Maastricht

Rob van de Wiel, directeur van het MECC

Anita Bastiaans, bestuurslid COA

Mariëtte Patijn, lid Tweede Kamer en woordvoerder op inburgering voor de PvdA/Groen Links

Tuur Elzinga, voorzitter FNV

Maurice de Greef, leerstoelhouder UNESCO aan de Universiteit van Brussel


Inhoud:

Na de culturele inleiding heten de sprekers u van harte welkom. Vanuit hun persoonlijke ervaring houden zijn een pleidooi om de noodzaak van integraal overleg te onderstrepen.

4 febr, Plenair, Auditorium

Werkvorm: Ceremonie

"Met het oog op vandaag: de status van het asiel- en inburgeringsstelsel” (plenair)

Discussieleider:

Ferry Mingelen


Inhoud:

"De Tweede Kamer verkiezingen van november 2023 toont aan dat onder een groot deel van de Nederlandse bevolking de instroom van asielzoekers als een nationale crisis wordt ervaren", aldus de minister-president. Dit debat gaat in op de vragen of het huidige asiel- en inburgeringsstelsel en het lerende stelsel aan de rand van een (politiek) faillissement staat en hoe het zover kwam.

5 febr, Plenair, Auditorium

Werkvorm: Debat

“Met het oog op morgen: handhaven, intrekken of aanpassen van de Spreidingswet "

Inhoud:

De minister zal in het eerste kwartaal van 2025 het voorgenomen intrekken van de Spreidingswet laten onderzoeken op de mogelijkheden en alternatieven. De panelleden blikken vooruit op de voor- en nadelen voor het inburgeringsstelsel zoals we dat nu kennen. 

Keuzesessie, 5 febr, Auditorium

Werkvorm: Debat

Hoe organiseer je primair onderwijs aan nieuwkomers in de regio vanuit een bestuursperspectief?

Indiener:

LOWAN


Sprekers:

K. de Jonge, MSc RDO Master - Projectleider en adviseur nieuwkomersonderwijs LOWAN - PO-Raad - Bestuur, leiderschap & onderwijs

L. Verboeket, Landelijk adviseur nieuwkomers


Inhoud:

Tijdens deze lezing staat het bestuurs- en managementvraagstuk omtrent het onderwijs  aan nieuwkomers in het Primair Onderwijs centraal.  Lieke Verboeket en Karlijn de Jonge  (beleidsadviseurs LOWAN-PO) delen informatie over wet- en regelgeving omtrent  het onderwijs aan jonge nieuwkomers, wetenschappelijke inzichten over  taalverwerving en best practices over het organiseren van onderwijs aan  nieuwkomers.  Deze lezing is een oproep  tot regionale samenwerking en met uitstek geschikt voor beleidsadviseurs en  wethouders die onderwijs in hun portefeuille hebben, onderwijsinstanties en overige stakeholders  die betrokken zijn bij het onderwijs.

Keuzesessie, 5 febr

Jonge vluchtelingleerlingen in het basisonderwijs: psychologisch welbevinden en tweedetaalverwerving

Indiener: 

Regioplan


Spreker:

H. Leeuwestein, Medior onderzoeker


Inhoud:

Naar aanleiding van een proefschrift, terug te vinden op:  https://research.rug.nl/en/publications/young-students-with-a-refugee-background-in-primary-education-psy

Keuzesessie, 5 febr

Onderzoek en uitvoering: Abstract presentaties

Presenters en titels: 

De door de jury geaccepteerde abstracts worden vooraf gepubliceerd op we website en in de Conference Guide die u bij aankomst krijgt uitgereikt. De juryleden blijven anoniem. 


Inhoud:  

Korte presentaties van onderzoeksresultaten en Best practices. Aansluitend aan iedere presentatie is er ruimte voor vragen en discussie. Abstracts worden ingediend op de onderwerpen "Juridisch", "De vluchteling", "Onderwijs 18+", "Overheid", "Veiligheid", "Werk", "Welzijn en zorg", "Jeugd en gezin" en "Integratie"

5 febr, Keuzesessie

Werkvorm: Korte presentaties

Effectieve doorstroom ISK-MBO: Goede voorbeelden uit de praktijk

Indiener:

Docenten van MBO-ISK


Sprekers:
P. Klerks, Teammanager Gilde Entree Onderwijs, MijnTussenJaar, Taal- en rekenschool, Taalprojecten
C. Zenhorst, Docent Taaltrajecten Gilde Taal- en Rekenschool | MBO ISK | Onderwijsroute


Inhoud:

Oekraïense studenten/ anderstaligen


5 febr, Keuzesessie

Werkvorm: Lezing

Bevorderen van eigen regie en vroege participatie van inburgeraars.

Indiener: 

ITTA UvA - Instituut voor Taalonderzoek en Taalonderwijs Amsterdam 


Sprekers:
drs. E.H.E.M. Halewijn, Directeur volwasseneneducatie / senior adviseur
B. Schuiling, Zelfstandig consultant & projectleider


Inhoud:

In  deze interactieve sessie bespreken we de volgende, veelgehoorde knelpunten: 1. ‘We bieden MAP aan, maar daarvoor moeten de  deelnemers eerst een basisniveau Nederlands beheersen. Ondertussen merken we  dat ze steeds minder makkelijk te activeren zijn. Hoe kunnen we zo snel  mogelijk activeren vanaf de start?’, 2. ‘We hebben lange wachtlijsten voordat  er weer een NT2-groep kan starten, wat kunnen we voor heterogene groepen in de  tussentijd doen?’, 3. ‘We hebben moeite om de participatieuren van de Z-route  te vullen voor mensen die niet meteen aan het werk kunnen’, 4. ‘Mensen zitten lang  in de AZC’s. wat kunnen ‘we in de tussentijd bieden?’. In de sessie behandelen we mogelijke oplossingen en voorbeelden uit de praktijk.

Keuzesessie, 5 febr

Werkvorm: Plenair interactief

Effectief inburgeren: Wat zegt onderzoek over een effectieve lesaanpak in de inburgering?

Indiener:

Vrije Universiteit Brussel / Kennisrotonde NRO

Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)


Spreker/Begeleider:

Maurice de Greef, Leerstoelhouder UNESCO Leerstoel Volwasseneneducatie / Kennismakelaar


Inhoud:

Op basis van internationale onderzoeken wordt in beeld gebracht wat de meest belangrijke en effective uitgangspunten zijn voor lesgeven aan NT2-deelnemers. Iedereen krijgt de tijd om een hele kort actieplan te maken om de eigen les te optimaliseren op basis van deze inzichten vanuit de hele wereld

Keuzesessie, 5 febr

Werkvorm: Werksessie

Bouwen aan de Toekomst: Versterken van Leervaardigheden bij Inburgeraars

Indiener:

Leer het leren!


Spreker:

H.P.F.M. Croonen-Hendriks, Eigenaar Leer het leren!


Inhoud:

Stap in de wereld van onderwijs dat diep duikt in het ontwikkelen van essentiële leervaardigheden voor leerlingen en studenten. Onze lesmethode biedt een gereedschapskist om elke leerling, met speciale aandacht voor inburgeraars, te begeleiden naar zelfstandigheid en succes in het Nederlandse onderwijssysteem. 

Met bijna 100 kant-en-klare lessen die zich richten op kritieke vaardigheden zoals informatievaardigheden, zelfstandig leren, samenwerken, communicatie en probleemoplossend vermogen, legt onze methode de nadruk op het cultiveren van leervaardigheden die essentieel zijn voor succes in Nederland en daarbuiten. Elke les fungeert als een bouwsteen in het voorbereiden van deelnemers op een breed spectrum aan toekomstige educatieve en professionele paden, waarbij de flexibiliteit van de methode het mogelijk maakt deze aan te passen aan de specifieke uitdagingen en kansen die inburgeraars tegenkomen. 


De lessen zijn ontworpen om naadloos aan te sluiten bij de doelen die studenten die de Onderwijsroute volgen moeten behalen, zoals beschreven in 'Instrument borging eindtermen Leervaardigheden voor de Onderwijsroute: Zelfstandig Leervermogen en (projectmatig) Samenwerken'. Voor docenten is er een overzicht beschikbaar dat de integratie van diverse leervaardigheden illustreert, en een checklist die niet alleen inzicht biedt in de voortgang van de inburgeraar op diverse gebieden, maar ook bijdraagt aan de ontwikkeling van de volgende stappen. 

Daarnaast biedt het 'Ontwikkelingslogboek: Stappen naar succes!' inburgeraars de kans hun eigen ontwikkeling te volgen en toekomstige doelen te stellen. Ontdek hoe deze uitgebreide lesmethode praktische tools biedt die zowel docenten als inburgeraars helpen om samen toekomstbestendige vaardigheden te ontwikkelen.

Keuzesessie, 5 febr

Werkvorm: Plenair interactief

Inloopspreekuur LOWAN

Begeleiders:

LOWAN


Inhoud:

Inloopsessies met ervaringsdeskundigen:

Heeft u vragen over de organisatie  van het onderwijs aan nieuwkomers in de basisschoolleeftijd, wilt u casuïstiek  bespreken over uw regio of sparren over verschillende toekomstperspectieven?  Wees welkom tijdens deze inloopsessie waar beleidsadviseurs LOWAN-PO Lieke Verboeket en Karlijn de Jonge graag met u meedenken.

5 febr

De potentie van online tweedetaal-verwerving

Sprekers/trainers: 

Drs. Yaël Latuny, Adviseur ITTA UvA BVl

Drs. Loeka van der Kooij, Adviseur ITTA UvA BV


Inhoud:

Kunnen  online lessen een oplossing bieden voor het NT2-docententekort? Kunnen ze een  vroege start in het AZC bieden? Zorgen ze voor flexibiliteit in lestijden en  afstanden tot leslocaties?
In het najaar van 2023 heeft ITTA in opdracht van het Ministerie van SZW een  onderzoek uitgevoerd naar de potentie van online (tweedetaal)leren. De  aanleiding voor het onderzoek was dat SZW op zoek is naar mogelijkheden voor  online leren vanwege het tekort aan NT2-docenten en het toenemend aantal  inburgeraars. Bovendien was SZW op zoek naar mogelijkheden voor een vroege  start binnen het AZC en flexibiliteit binnen de NT2-lessen, door bijvoorbeeld  lestijden en afstand tot de leslocatie.
Tijdens de sessie presenteren we de aanbevelingen van ons onderzoek en gaan in  gesprek met de deelnemers over de praktische haalbaarheid en wat er nodig zou  zijn om online lessen wel te organiseren. We koppelen daarnaast succesfactoren  van tweedetaalverwerving aan de mogelijkheden van online taalonderwijs.

Keuzesessie, 5 febr

Werkvorm: Plenair interactief

bottom of page